Digital annoncering steg med 600 mio. kr. i 2017, viser Online Markedsstatistik.
Den digitale annoncering holder fortsat pæn vækstrate. Samlet set steg den med mere end 600 mio. kr. i 2017 svarende til en fremgang på 9,5 pct. i forhold til året før, viser den årlige Online Markedsstatistik fra Danske Medier.
Annonceomsætningen på de digitale medier stiger fortsat, men der er betydelige forskelle i vækstraterne. Display og søgeord oplever fortsat tocifrede stigninger, mens markedspladser og permission marketing vokser mindre end den øvrige digitale omsætning.
Rapporten viser yderligere, at automatiseret salg af bannerannoncer fortsat er i massiv vækst og nu udgør næsten 1.7 mia. kr., hvilket er 24 pct. mere end i 2016.
Mobil omsætningen, der alene omfatter annoncering specifikt indkøbt til mobil, har sænket sin vækstrate til 23 pct. i 2017.
Kigger man på Markedspladser udgør de en meget begrænset vækst fra 2016 til 2017. Væksten er meget ulige fordelt, idet boliger er vokset med knap 10 pct., mens de øvrige kategorier ligger stort set status quo.
Se hovedtallene fra rapporten.
Rapporten er udarbejdet af Danske Medier på baggrund af dataindsamling fra Deloitte. Markedsstatistikken bygger på indberetning fra medlemmer samt markedsestimater.
Rapporten kan købes ved at kontakte Analysechef Thomas Gynild. Prisen er 695 kr. eks. moms for medlemmer af Danske Medier og 1.695 kr. eks. moms for ikke medlemmer. tg@dmresearch.dk, T: 33 97 42 29.