Danske Medier Danske Medier Danske Medier Danske Medier
  • Nyheder
  • Events
  • Målinger
  • Find svar
  • Tema: GDPR
  • Om Danske Medier
Danske Medier Danske Medier
  • Nyheder
  • Events
  • Målinger
  • Find svar
  • Tema: GDPR
  • Om Danske Medier
Nyheder
Danske Medier / Høringssvar
jan 06

Danske Medier om frit valg af tv-distributører

  • 6. januar 2016
  • Høringssvar

Høring over udkast til lovforslag om ændring af radio- og fjernsynsloven, lov om leje og lov om leje af almene boliger.

Danske Medier har med tak modtaget invitation til at besvare høring over udkast til lovforslaget om frit valg af tv-distributør, distribution af digital radio mv.

Danske Medier har ingen væsentlige kommentarer til forslaget om frit valg. Helt generelt mener Danske Medier at frit valg er uundgåeligt, om end konsekvenserne for de mindre, mere nicheprægede kanaler kan være negative. I bemærkningerne til lovforslaget fremgår det da også tydeligt at ændringen af loven er taget ud fra et ønske om at stille borgerne mere frit, mens det er mindre tydeligt om det også indebærer en reel besparelse når alt kommer til alt.

Danske Medier har tidligere ved flere lejligheder tilkendegivet holdninger til gatekeeper vs. sendesamvirker og finder det lidt besynderligt at begynde at implementere paragraffer og formulere bekendtgørelser på et tidspunkt, hvor der fortsat ikke er taget beslutning om sendemulighederne som nævnt i Medieaftalen 2015-2018.

Under alle omstændigheder så finder Danske Medier fortsat, at den rigtige model på medieområdet er Sendesamvirker. Det virker simpelthen ikke moderne at etablere en monopollignende situation, hvor en virksomhed, der bør være værdimæssigt neutral, kan disponere, hvilke typer af radioudbud, der skal tilbydes borgerne. Specielt ikke når det ikke er muligt at etablere udbuddet på baggrund af hvad borgerne er villige til at betale for, idet der ikke kan etableres abonnementsordninger som på tv, men at gatekeeperen alene kan skele til betalingsevnen hos broadcasteren.

I bemærkninger på side 19 præsenteres gatekeeper modellen og dens økonomiske aspekter. Danske Medier bemærker at det langt fra fremstår utvetydigt at gatekeepermodellen for det første er billigst, idet der flere gange henvises til at ”prisen formentlig vil være relativ fast” og at ”den administrative byrde formentlig vil være relativ beskeden”. Dette kombineret med at gatekeeperen kan beslutte hvilke radiostationer, der kan sende og hvad prisen skal være herfor. (S. 19, 3. afsnit) skaber hos Danske Medier en klar holdning om at der ligesom på det regionale sendeområde i DAB Blok 3, bør etableres sendesamvirker.

Afslutningsvis skal blot gentages, at man med fordel kunne afvente beslutningen før, man implementerer den relevante ordlyd i de forskellige love. Vælger man mod branchens anbefaling at indføre gatekeepermodellen er det vigtigt at broadcastere kan byde på at drive sendenettet og at man indføre en befolkningsdækning og ikke en geografisk dækning i kravene til opbygningen. Endelig vil det være urimeligt at fastholde DAB kravene til FM 5 og FM6 såfremt der vælges en gatekeeper model, da det vil skabe urimelige forhandlingsvilkår for de forpligtede broadcastere.

Danske Medier står naturligvis til rådighed, såfremt en uddybning af disse synspunkter ønskes. Henvendelse herom kan rettes til direktør, cand.merc. Marianne Bugge Zederkof på tlf. 33 97 40 00 eller e-mail mbz@danskemedier.dk

Med venlig hilsen

Danske Medier

Marianne Bugge Zederkof

Direktør

  • Digital
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-Mail

Vores nyhedsbreve giver dig medienyheder, trends, interviews, policy og nøgletal. Få din ugentlige opsamling, en digital update eller nyt om ugeaviser.
Tilmeld dig her

Om forfatter

Tweets af ‎@DanskeMedier

Tweets by @@danskemedier

Kategorier

  • Annoncer
  • Digital
  • Fagblade
  • Høringssvar
  • Ikke kategoriseret
  • Job og karriere
  • Journalistik og redaktion
  • Leder
  • Marked og økonomi
  • Medarbejdere
  • Medieverdenen
  • Nyheder
  • Nyt fra Danske Medier
  • Nyt fra Redaktionen
  • Orientering
  • Pressemeddelelser
  • Publikationer
  • Radio
  • Research
  • Synspunkt
  • Tæt på
  • Tendenser og Viden
  • Ugeaviser
  • Unge og medier

Danske Medier

Pressens Hus
Skindergade 7
1159 København K
+45 33 97 40 00
mail@danskemedier.dk

Twitter
LinkedIn

Navigation

In English

Pressekontakt

Pressekort

Annoncering

Bliv medlem

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld

Høringssvar
Publikationer
Nyt fra Danske Medier

Cookie- og privatlivspolitik

Administrér samtykke