Umiddelbart før sommerferien for et år siden blev de første ideer undfanget om at skabe et tættere samarbejde mellem de syv organisationer, som dækker det meste af det danske private mediemarked.
Følerne herom blev positivt modtaget – og alle kunne se fordelene ved et tæt samarbejde – og ni måneder efter blev foreningen Danske Medier født. Det var et intenst – og konstruktivt forløb, og det viste, at hvor der er vilje, kan der handles hurtigt. Og hvordan har barnet så udviklet sig. De første tre måneder synes at vise, at ideen om at samle kræfterne i en forening er den rigtige, og det er lykkedes at undgå alvorlige børnesygdomme.
Som interesseorganisation har Danske Medier været i en positiv dialog med politikere om to meget vigtige sager for medier: medieansvarsloven og forslaget om reklameafgift – og det ser ud til, at dialogen bærer frugt, så de lovændringer, der kommer, ikke griber ind i redaktørernes frie redigeringsret og ikke påfører medierne nye udgifter. Det har vist sig at være en klar fordel i dialogen, at Danske Medier kan tale på vegne af alle danske private medier.
Den fælles styrke viser sig også i arbejdet med en af det kommende års største udfordringer – hele lovgivningen omkring persondatabeskyttelse. Her kan Danske Medier samle kræfterne fra de syv ”gamle” foreninger for sammen med de europæiske medieorganisationer at sikre, at en ny forordning ikke vanskeliggør mediernes mulighed for at skabe indtægter på nettet.
Medlemmerne af de over 1200 medier tilknyttet Danske Medier har også taget det øgede udbud af kurser og seminarer til sig. Ca. 1000 fra alle medlemsgrupper i Danske Medier har deltaget i de 19 arrangementer, der siden nytår er udbudt til hele kredsen – og udover dem kommer næsten lige så mange, som har deltaget i prisoverrækkelser m.v. – og en række arrangementer er på vej. Kulminationen skulle gerne blive konferencen for alle kommercielle, digitale og redaktionelle ledere hos alle Danske Mediers medlemmer den 21.-22. november 2012 på Hotel Nyborg Strand.
Foreningens fem udvalg, der i alt samler næsten 100 medlemmer, er kommet i gang – og har taget en række initiativer blandt andet på analyse -og måleområdet – ligesom der er aktiviteter i gang omkring digital politik og regulering, fremtidens digitale annoncemarked, betaling på nettet og udvikling af det danske mobilmarked.
Også den udvidede rådgivningsindsats har medlemmerne taget godt imod.
Efter sommerferien fortsætter arbejdet med at udvikle foreningen, så alle medlemmer kan se sig selv i dens virke og finde, at de får en merværdi ved at stå sammen. Danske Medier vil blandt andet gennem en række medlemsbesøg lytte til medlemmernes behov, da det er disses interesser, vi er sat til at varetage.
Danske Medier ønsker alle på medlemsvirksomhederne en god sommer.