-Det kan være risikabelt for mangfoldigheden i medierne, hvis annoncører vælger eller fravælger medier ud fra, om de deler mediets politiske opfattelse, siger Danske Mediers adm. direktør Ebbe Dal på baggrund af, at en række annoncører har besluttet ikke længere at annoncere i Den Korte Avis.
Han oplyser, at det ikke er nyt, at annoncører fravælger medier af politiske grunde.
-For år tilbage var utilbøjeligheden til at annoncere i socialistiske annoncemedier således medvirkende til, at den socialdemokratiske presse forsvandt, selvom den i vid udstrækning læstes af en målgruppe, der i stigende grad var attraktiv, siger Ebbe Dal.
Han opfordrer annoncørerne til at se på, hvor annonceringen har den største effekt.
-Når annoncevalgsværktøjerne er så veludviklede og medievalgsprocessen så sofistikeret som i dag, må det nu ideelt set være målgruppevalgets effektivitet og ikke en folkestemning, der afgør medievalget, siger Ebbe Dal.
Han tilføjer, at demokratisk indstillede mennesker normalt forventer og forlanger, at journalistikken ikke tager hensyn til annoncørerne.
-Den fuldstændige uafhængighed af den enkelte annoncør opnås ved, at annoncørerne tilsvarende ikke lader sig påvirke af mediets holdning. Derved handler annoncøren på en langt mere samfundsnyttig måde end ved at lade sig påvirke til en politisk bestemt boykot, siger Danske Mediers adm. direktør.