Danske Medier Danske Medier Danske Medier Danske Medier
  • Nyheder
  • Events
  • Målinger
  • Find svar
  • Tema: GDPR
  • Om Danske Medier
Danske Medier Danske Medier
  • Nyheder
  • Events
  • Målinger
  • Find svar
  • Tema: GDPR
  • Om Danske Medier
Nyheder
Danske Medier / Marked og økonomi
maj 10

DMA: Tidssvarende overenskomster eller afskedigelser af redaktionelle medarbejdere

  • 10. maj 2016
  • Marked og økonomi

Danske Mediers Arbejdsgiverforening (DMA)opfordrer til, at overenskomsterne for journalister bliver tidssvarende. Alternativet er flere afskedigelser af redaktionelle medarbejdere og øget brug af indhold fra andre eksterne leverandører, sagde foreningens formand, chefredaktør Ole Dall, Skive Folkeblad, på DMAs generalforsamling tirsdag.

Han fremhævede, at selv om branchen konsoliderer sig, står det klart, at mediebranchen fortsat er i krise med faldende omsætning år for år og uden udsigt til forbedring.

Ole Dall opfordrede Dansk Journalistforbund til at forholde sig hertil ved de forestående overenskomstforhandlinger.

Han lagde specielt op til en reform af praktikantaftalen og henviste til, at 60-80 journalistelever mangler et praktiksted 1. august.

Der er ingen tvivl om, at den høje løn for praktikanterne afskrækker virksomheder, der ellers er interesserede i at oprette en praktikplads. Det problem må og skal vi have en løsning på – og måske allerede inden vi går i gang med at drøfte de øvrige overenskomster efter jul, sagde Ole Dall, som erklærede, at DMA er åbne for at tage praktikforløbet op til fornyet overvejelse, herunder se på indholdet af praktikken og sammenhængen med uddannelsesstederne.

Betingelsen er imidlertid, at det bliver mere attraktivt for virksomhederne at tage praktikanter, og her er det absolut nødvendigt, at løn og øvrige omkostninger nedbringes og herunder overveje, om det vil være muligt og praktisk at gennemføre praktikken helt eller delvist på SU.

DMA-formanden fremhævede den igangværende konsolideringsbølge inden for medieområdet.

-Hvis vi ser nøgternt på udviklingen, må vi samtidig konstatere, at den igangværende konsolideringsbølge er både fornuftig og nødvendig. Danmark har behov for fortsat stærke private mediehuse, der har både ressourcer og tyngde til at imødegå den digitale omstillingsproces, som vi er midt i. Danmark har brug for fortsat stærke private mediehuse, der kan levere kvalitetsjournalistik til borgerne, såvel lokalt, regionalt som landsdækkende, sagde Ole Dall.

Læs hele beretningen

  • Nyhed til forsiden
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-Mail

Vores nyhedsbreve giver dig medienyheder, trends, interviews, policy og nøgletal. Få din ugentlige opsamling, en digital update eller nyt om ugeaviser.
Tilmeld dig her

Om forfatter

Tweets af ‎@DanskeMedier

Tweets by @@danskemedier

Kategorier

  • Annoncer
  • Digital
  • Fagblade
  • Høringssvar
  • Ikke kategoriseret
  • Job og karriere
  • Journalistik og redaktion
  • Leder
  • Marked og økonomi
  • Medarbejdere
  • Medieverdenen
  • Nyheder
  • Nyt fra Danske Medier
  • Nyt fra Redaktionen
  • Orientering
  • Pressemeddelelser
  • Publikationer
  • Radio
  • Research
  • Synspunkt
  • Tæt på
  • Tendenser og Viden
  • Ugeaviser
  • Unge og medier

Danske Medier

Pressens Hus
Skindergade 7
1159 København K
+45 33 97 40 00
mail@danskemedier.dk

Twitter
LinkedIn

Navigation

In English

Pressekontakt

Pressekort

Annoncering

Bliv medlem

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld

Høringssvar
Publikationer
Nyt fra Danske Medier

Cookie- og privatlivspolitik

Administrér samtykke