Investerer samtidig i søndagsavis og digitalt.
Jysk Fynske Medier afsluttede torsdag forhandlingerne om en spareplan på 90 mio. kr. Planen betyder, at 130 stillinger skæres væk, skriver Fyens.dk.
Samtidig vil læserne af alle koncernens dagblade fra 23. september få en søndagsavis og dermed en printavis 365 dage om ugen, ligesom avisen Danmark, der er en del af alle aviser, udvides med otte sider dagligt. Koncernen vil endvidere investere digitalt.
De redaktionelle besparelser betyder, at fem journalister er blevet opsagt, otte går frivilligt, og 23 er varslet til andet job i koncernen. De redaktionelle besparelser udgør 18 mio. kr. af den samlede plan på 90 mio. kr.
Satsningen på søndagsavis har premiere 23. september, når samtlige koncernens 13 dagblade udkommer med en søndagsavis. Det betyder, at 40.000 abonnenter på en række jyske aviser fremover får en søndagsavis. Hidtil er det kun Fyns Amts Avis, Fyens Stiftstidende, Jyske Vestkysten og Aarhus Stiftstidende, der er kommet om søndagen.
Udover investeringen i søndagsavis og udvidelsen af avisen Danmark investerer Jysk Fynske Medier også i reklamebureauet Step og i koncernens radioer i Kolding og Esbjerg. Den største digitale ændring kommer på koncernens 12 digitale nyhedssites, som fremover skal styres fra en fælles central redaktion i Horsens.