Gramex og Danske Medier har indgået nye aftaler, der gør det lettere for de danske lokalradioer at undersøge de forretningsmæssige muligheder ved DAB+.
De nye aftaler understøtter både radiostationer, der i en periode skal simulcaste signalet på FM og DAB, hvilket kan ske uden betaling af ekstra vederlag, og de aktører, der ønsker at satse på at opbygge nye DAB+ stand-alone kanaler.
Aftalen betyder trygge rammer for de eksisterende radiostationer samtidig med, at det giver vide muligheder for et mere mangfoldigt medie- og musikudbud.
Der er indgået to aftaler, én dækkende FM med tilhørende simulcast på net og DAB, og en tillægsaftale for radioformater, som alene udsendes på DAB+.
Direktør i Danske Medier, Marianne Bugge Zederkof er meget tilfreds med de nye aftaler, som er med til at sikre muligheden for et mere mangfoldigt medieudbud under hensyntagen til de små og mellemstore radiostationer.
– Jeg er glad for, at vi i en god dialog med Gramex har fået indgået nye aftaler omfattende simulcast på FM og DAB+, såvel som stand alone stationer. I Danske Medier opfatter vi aftalen som en håndsrækning til at fastholde og udvikle det lokale og regionale radiomarked.
Også kunstnerne får glæde af de nye aftaler, fortæller underdirektør i Gramex, Thomas Maagaard Dyekjær, der glæder sig over samarbejdet med Danske Medier. Ifølge ham betyder aftalerne, at kunstnere får mulighed for at nå bredere ud.
– Jeg er glad for, at vi sammen med Danske Medier har fået skabt nogle fremadrettede udviklingsrammer for det lokale og regionale radiomarked. Vi har en fælles interesse i et forretningsmæssigt bæredygtigt kommercielt radiomarked, og det håber jeg, at vores nye aftaler kan være med til at understøtte
De aftaler, der er forhandlet mellem Danske Medier og Gramex, gælder også for lokale radiostationer, der ikke er medlem af foreningen.
Danske Medier er en branche- og interesseorganisation for cirka 500 medievirksomheder, herunder størsteparten af de danske kommercielle lokale radiostationer.