Danske Medier Danske Medier Danske Medier Danske Medier
  • Nyheder
  • Events
  • Målinger
  • Find svar
  • Tema: GDPR
  • Om Danske Medier
Danske Medier Danske Medier
  • Nyheder
  • Events
  • Målinger
  • Find svar
  • Tema: GDPR
  • Om Danske Medier
Nyheder
Danske Medier / Marked og økonomi
okt 04

Reklameforbruget ventes at stige 1,9 pct. i 2017

  • 4. oktober 2016
  • Marked og økonomi

Reklameomsætningen i Danmark ventes i år at blive 1,6 pct. højere end året før, og væksten ventes at blive forstærket i 2017 med en tilvækst på 1,9 pct.

Det viser en prognose for det danske reklamemarked, som det svenske analyseinstitut IRM har udarbejdet i samarbejde med ekstern lektor ved CBS, Ole E. Andersen.

Sammenlagt ventes reklameforbruget i 2016 at blive på 15,2 mia. kr. og i 2017 på 15,5 mia. kr.

Det danske marked præges fortsat, ligesom de øvrige nordiske markeder, af den strukturelle omrokering af reklamer fra trykte til digitale medier, fremgår det af prognosen.

-Danmark er det nordiske land, som har klart størst andel digitale investeringer, og kan dermed betegnes som Nordens mest udviklede digitale mediemarked. De digitale investeringer forventes at stå for næsten halvdelen af det samlede reklameforbrug i 2017, siger adm. direktør på IRM, Madeleine Thor.

De digitale investeringer kommer til at drive reklameforbruget med tocifrede vækstrater i prognoseperioden. Også de traditionelle medier radio, biograf og outdoor ventes at få positiv udvikling.

For printmedier fortsætter tilbagegangen både i 2016 og 2017.

– I et internationalt perspektiv har vi i Norden været stærke printmarkeder. I lande, som har gennemgået skiftet til digitalt før os, så det tidligere ud til, at der kunne komme en aftagende trend for tab i printmedier. Men nu kan vi konstatere, at det ikke er sket. Derfor er vi i denne prognose mere negative om printudviklingen i 2016-2017, siger Madeleine Thor i en pressemeddelelse.

Prognosen forudser en nedgang i annoncering i dagblade med 11,0 pct. i år og ni pct. næste år, for ugeaviser med henholdsvis 4,5 og 5,0 pct., for magasiner 9,2 og 8,0 pct.

Også tv går tilbage med 3,0 pct. i år og efter prognosen med 4,0 pct. næste år.

Læs prognosen.

  • Dagblade
  • IRM
  • Reklameforbrug
  • Ugeaviser
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-Mail

Vores nyhedsbreve giver dig medienyheder, trends, interviews, policy og nøgletal. Få din ugentlige opsamling, en digital update eller nyt om ugeaviser.
Tilmeld dig her

Om forfatter

Tweets af ‎@DanskeMedier

Tweets by @@danskemedier

Kategorier

  • Annoncer
  • Digital
  • Fagblade
  • Høringssvar
  • Ikke kategoriseret
  • Job og karriere
  • Journalistik og redaktion
  • Leder
  • Marked og økonomi
  • Medarbejdere
  • Medieverdenen
  • Nyheder
  • Nyt fra Danske Medier
  • Nyt fra Redaktionen
  • Orientering
  • Pressemeddelelser
  • Publikationer
  • Radio
  • Research
  • Synspunkt
  • Tæt på
  • Tendenser og Viden
  • Ugeaviser
  • Unge og medier

Danske Medier

Pressens Hus
Skindergade 7
1159 København K
+45 33 97 40 00
mail@danskemedier.dk

Twitter
LinkedIn

Navigation

In English

Pressekontakt

Pressekort

Annoncering

Bliv medlem

Tilmeld nyhedsbrev

Tilmeld

Høringssvar
Publikationer
Nyt fra Danske Medier

Cookie- og privatlivspolitik

Administrér samtykke