Reklameomsætningen i Danmark ventes i år at blive 1,6 pct. højere end året før, og væksten ventes at blive forstærket i 2017 med en tilvækst på 1,9 pct.
Det viser en prognose for det danske reklamemarked, som det svenske analyseinstitut IRM har udarbejdet i samarbejde med ekstern lektor ved CBS, Ole E. Andersen.
Sammenlagt ventes reklameforbruget i 2016 at blive på 15,2 mia. kr. og i 2017 på 15,5 mia. kr.
Det danske marked præges fortsat, ligesom de øvrige nordiske markeder, af den strukturelle omrokering af reklamer fra trykte til digitale medier, fremgår det af prognosen.
-Danmark er det nordiske land, som har klart størst andel digitale investeringer, og kan dermed betegnes som Nordens mest udviklede digitale mediemarked. De digitale investeringer forventes at stå for næsten halvdelen af det samlede reklameforbrug i 2017, siger adm. direktør på IRM, Madeleine Thor.
De digitale investeringer kommer til at drive reklameforbruget med tocifrede vækstrater i prognoseperioden. Også de traditionelle medier radio, biograf og outdoor ventes at få positiv udvikling.
For printmedier fortsætter tilbagegangen både i 2016 og 2017.
– I et internationalt perspektiv har vi i Norden været stærke printmarkeder. I lande, som har gennemgået skiftet til digitalt før os, så det tidligere ud til, at der kunne komme en aftagende trend for tab i printmedier. Men nu kan vi konstatere, at det ikke er sket. Derfor er vi i denne prognose mere negative om printudviklingen i 2016-2017, siger Madeleine Thor i en pressemeddelelse.
Prognosen forudser en nedgang i annoncering i dagblade med 11,0 pct. i år og ni pct. næste år, for ugeaviser med henholdsvis 4,5 og 5,0 pct., for magasiner 9,2 og 8,0 pct.
Også tv går tilbage med 3,0 pct. i år og efter prognosen med 4,0 pct. næste år.