Se hovedpunkterne i regeringens medieudspil.
Kulturminister Mette Bock fremlagde torsdag regeringens udspil til et nyt femårigt medieforlig ”nye medier, nye tider, nye vaner og nye tider”.
Hun indleder i den kommende uge forhandlinger med de politiske partier om et nyt medieforlig. Det er målet at nå et resultat inden sommerferien, da en ny medieaftale skal træde i kraft 1. januar 2019.
Forslaget rummer følgende hovedpunkter:
-Public service-puljen mere end seksdobles for at styrke privat produceret indhold til alle platforme, bortset fra print. Puljen øges i løbet af forligsperioden fra 35 mio. kr. årligt til 220 mio. kr. årligt
-40 pct. af TV 2 skal sælges for at styrke selskabets udviklingsmuligheder. TV 2 skal fortsat være pålagt public service-forpligtelser
-For at øge public service-udbuddet udbydes en ny tv-kanal med kulturindhold og folkeoplysning samt en ny DAB-radiokanal med klassisk musik og kulturformidling
-Iværksætterstøtten til nye trykte/elektroniske nyhedsmedier øges for at bidrage til udvikling af nye formater og forretningsmodeller.
-Digitale nyhedsmedier skal undtages fra at betale moms.
-Lokal og regional nyhedsformidling styrkes via omfordeling samt en ny pulje til distrikts- og ugeaviser.
-Fremover skal DR’s indhold i større grad være tilgængeligt på andre mediers platforme mod betaling.
-DR skal samarbejde med private medier om en fælles app til børne- og ungeindhold.
-For at fremskynde overgangen til digital radio samt skabe større radioudbud og øget mangfoldighed lukkes FM-båndet senest i 2021.