Danske Medier har tilknyttet Johan Winbladh som ny konsulent på foreningens mobilprojekt. Han afløser Lars Riemann Andersen, der pr. 1. februar er blevet digital chef i Allers Client Publishing afdeling.
Danske Mediers Mobilprojekt er et to-årigt projektforløb, der har til formål at udbygge mediernes annonceomsætning på mobil-området gennem udformning af annoncestandarder samt netværksmøder og andre tiltag.
Johan Winbladh er konsulent med speciale inden for innovation og forretningsudvikling på de digitale platforme, og han arrangerede f.eks. eventen ”Copenhagen Media Startup Weekend” sidste år.
Han har tidligere været projektleder hos TV2 Digital. Inden da var han mobilansvarlig i DRs digitale chefredaktion i fem år og stod i spidsen for DRs udvikling af apps og øvrige mobilaktiviteter i samspil med de andre kanaler samt styring af en række innovationskonsortier, netværksgrupper og erfa-grupper.
Johan Winbladh har også været digital markedsanalytiker i DR og var da medlem i FDIMs metodeudvalg. Her bidrog han bl.a. ved kravspecificeringen til det målesystem, der senere blev vundet af Gemius. Erfaringen tæller også et par år som strategikonsulent på mediebureau. På netværksiden har Johan Winbladh i to år været formand for en mobil ekspertgruppe for de 57 medlemslande i European Broadcasting Union og har også arbejdet i mobilgrupper hos FDIH, ITB og Nordvision på tværs af de nordiske lande.