Mere end en times nyheder om dagen

DR er i dag udkommet med deres årlige rapport om medieudviklingen i Danmark. Rapporten, der primært belyser udviklingen i danskernes digitale medieforbrug, ser i år på bl.a. danskernes tidsforbrug af nyheder.

Her fremgår det, at personer mellem 18 og 39 år i gennemsnit bruger 1 time og 18 minutter dagligt på at forbruge nyheder på tværs af platforme. For personer mellem 40 og 60 år er det hele 2 timer og 2 minutter.

”Undersøgelsen viser, at danskernes efterspørgsel efter nyheder er stor. Det stemmer fint overens med analyser, som Danske Medier har lavet, der viser at unge mellem 18-29 bruger næsten en halv time hver dag på at læse nyheder på mobilen, hvilket er tre gange så meget som den gennemsnitlige dansker. Desuden er det opløftende at læse, at de unge i alt forbruger mere end en times nyheder om dagen. Det er aldeles positivt, specielt hvis der er tale om kvalitetsjournalistik direkte fra de danske medieplatforme”, siger Marianne Bugge Zederkof, direktør i Danske Medier.

Du kan hente hele rapporten Medieudviklingen 2018 her.

 

Læs også

Forecast af annoncemarkedet for podcast på det danske marked

I Medieudviklingen 2023 fra DR Analyse bliver det fremhævet, at væksten i podcastdækningen er stagneret og endda faldende for enkelte målgrupper. DR finder tendensen i egne undersøgelser, men samme tendens kan findes i andre kilder, tilgængelige for markedet, såsom Index Danmark, radiomålingens ”Annual Survey” og Gallups Lokal Index. Den tilsyneladende stagnerede vækst har fået Danske Medier Research til at dykke dybere i tallene og undersøge potentialet for podcastmarkedet i et tiårigt perspektiv. Herunder hvilke barrierer, der udfordrer væksten i podcast.

Velkommen til Danske Mediers Nyhedsbrev

Modtag AKTUELT fra Danske Medier

Danske Mediers nyhedsbrev giver dig aktuelt indhold fra- og viden om mediebranchen. Samtidig indeholder nyhedsbrevene holdninger og nyt fra Danske Medier – herunder en fast digital klumme og information om events og kurser. 

Nyhedsbrevet AKTUELT udkommer hver fredag i ulige uger, undtagen i ferieperioder.

Ved tilmelding til nyhedsbrevet samtykker du til, at Danske Medier må sende dig de valgte nyhedsbreve via e-mail. Du kan til enhver tid trække samtykket tilbage. Afmelding kan ske ved at klikke på linket i bunden af nyhedsbrevene eller skrive til  mail@danskemedier.dk. Du kan her læse mere om, hvordan vi håndterer dine personoplysninger.

Vælg nyhedsbrev