Prognose for reklameforbruget i 2017 og 2018 fra IRM
De lokale ugeaviser styrker i år positionen som den annoncemæssigt klart største gruppe af printmedier med 10,9 pct. af det samlede printmarked.
Det viser en prognose for det danske reklamemarked udarbejdet af Institut for reklam- og mediestatistik (IRM) i samarbejde med ekstern lektor på CBS Ole E. Andersen.
Dagbladenes andel er på 6,6 pct. og magasiner og fagblade på 6,4 pct.
Det samlede reklameforbrug vil ifølge prognosen vokse med 2,4 pct. år og med 2,8 pct. næste år. Det er især en positiv vækst i de digitale investeringer, der fungerer som motor for væksten.
Prognosen forudser, at internet vil udgøre 53 pct. af reklamemarkedet i år mod 0 pct. i 2016.
Reklameforbruget ventes at blive øget til 13,6 mia. kr. i 2017 og stige med yderligere 2,8 pct. til 14 mia. kr. næste år.
IRM skal fremover stå for den årlige undersøgelse af Den Danske Reklameforbrugsundersøgelse.
Læs pressemeddelelse om prognosen.
Rapporten kan købes her.