-Selv om situationens alvor står lysende klar, kunne vi ikke drømme om at lægge os fladt ned. De lokale ugeaviser kan noget i forhold til demokrati og det lokale samlingspunkt –noget der skal kæmpes for, og vi skal nok finde de nye veje, der skal til, sagde formanden for De Lokale Ugeaviser, adm. direktør Søren Riis i sin beretning ved organisationens generalforsamling torsdag i København som kommentar til, at stadig færre unge læser printaviser – herunder lokale ugeaviser.
For tre år siden tog De Lokale Ugeaviser initiativ til at få lavet en større undersøgelse, som gik under navnet ”Den unge udfordring”. Undersøgelsen skulle dels skabe indsigt i de årsager, som lå bag læsertabet i den unge målgruppe – dels definere indsatsområderne for den lokale ugeavis samt skabe inspiration og input til udvikling af den lokale ugeavis.
I 2014 blev der iværksat yderligere en analyse for at give redaktionerne en øget forståelse og indsigt i deres læsere og deres behov og præferencer i forhold til den lokale ugeavis samt give redaktionerne en konkret værktøjskasse, som kan anvendes i udviklingen af tilbuddet til læserne.
Ud af arbejdet er kommet 35 gode og spændende ideer ned i denne værktøjskasse, som naturligvis vil blive stillet til rådighed for vores ugeaviser, når analysens resultater fremlægges i september i år, sagde Søren Riis.
Han oplyste i sin beretning, at ugeaviserne annonceomsætning i 2014 faldt med seks pct. i forhold til 2013 og noget tyder desværre på, at den nedadgående tendens fortsætter i 2015 omend med et noget mindre fald, end det ugeaviserne oplevede i slutningen af 2014.
-Konkurrencen er fortsat benhård. De digitale aktører, specielt Google og Facebook, kan nu for alvor mærkes, og faldende læsertal på dagbladene betyder faldende annoncepriser. Prisniveauet for dagblade og Søndagsavisen har cementeret sig som et udgangspunkt for, når der benchmarkes op imod vores lokale ugeaviser, sagde Søren Riis i sin beretning.